نکات مثبت و منفي آدامس


 

نويسنده: دکتر احمدرضا درستي




 

جويدن آدامس داراي نکات مثبت و منفي زير مي باشد:

نکات منفي:
 

استفاده از برخي خمير دندان ها و برخي آدامس ها بيش از خرابي دندان ها موجب انتقال و حفظ باکتري هايي مي شود که عفونت ايجاد شده توسط آن باکتري ها در بدن، نهايتا موجب ايجاد و يا تشديد بيماري هاي قلبي مي شود. جويدن آدامس هاي شيرين شده با برخي شيرين کننده ها در برخي مواقع موجب بروز واکنش هاي حساسيتي در برخي افراد مي گردد.
مصرف آدامس هاي حاوي کافئين (ماده تسکين دهنده موجود در قهوه) ممکن است به قدري بر خواب افراد اثر کند که موجب بي خوابي آنان شود. افرادي که تعداد قابل توجهي از دندان هايشان را با آمالگام (ترکيبي از فلز جيوه) پر کرده اند و زياد هم آدامس مي جوند، در واقع مقداري جيوه (که سمي است و خوردن مقدار زياد آن موجب مسموميت مي شود) را هم مي خورند.
علاوه بر ضررهايي که عده اي از محققان براي جويدن آدامس ذکر مي کنند، مواردي از پريدن آدامس به ريه افراد و خطرات عديده آن ذکر شده است. همچنين جويدن آدامس قبل از جراحي هاي گوارشي با افزايش ترشحات گوارشي احتمال خطر را افزايش مي دهد.

نکات مثبت:
 

براي جويدن آدامس مزاياي چندي در مطالعات علمي ذکر شده است که از آن جمله مي توان به بهبود حافظه عملي و افزايش توان يادگيري کوتاه مدت و بلند مدت اشاره کرد. همچنين جويدن آدامس بخش جلوي شبکه کورتکس مغزي را فعال تر مي کند و موجب پردازش بهتر اطلاعات مغز انسان مي شود.
علاوه بر آن نه تنها عضلات دهاني، بلکه فعاليت عضله زبان نيز هنگام جويدن آدامس افزايش مي يابد و به دفع مواد سمي گروهي از عضلات بدن کمک مي کند. نتايج بعضي ديگر از تحقيقات نشانگر تأثير مثبت جويدن آدامس در کاهش موارد ريفلاکس حلق و مري (بازگشت مجدد غذا) در بيماران مبتلا به ريفلاکس بوده است. استفاده از آدامس موجب کاهش احتمال خونريزي لثه و تشکيل پلاک هاي دنداني مي شود.
جويدن آدامسي که حاوي گزيليتون و يا سوربيتول باشد، به کاهش پوسيدگي نيز کمک مي کند. پس از خوردن يا نوشيدن موادي که بوي خاصي را در دهان به جاي مي گذارد، جويدن آدامس مي تواند سرعت رفع اين بوها را افزايش دهد.
خلاصه: با توجه به آنچه ذکر شده، به نظر مي رسد در کل جويدن آدامس هاي بدون قند به صورت متناوب (ونه دايمي) مي تواند اثرات مفيدي را به همراه داشته باشد، گرچه جويدن طولاني مدت و يا عادت شدن جويدن آدامس قابليت تاييد قطعي ندارد. درضمن بايد توجه داشته باشيم که جويدن آدامس نبايد بر دريافت غذايي تاثير بگذارد و يا با کاهش حس تشنگي (به طور کاذب) ما را از مصرف مايعات بازدارد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100